Parodie

Wat is een parodie

Een parodie of persiflage is een spottende nabootsing van een gedicht, lied, film, toneelstuk, verhaal of andere kunstzinnige uiting. Vaak worden hierbij herkenbare eigenschappen van het origineel overdreven of uitvergroot. - Wikipedia

Oftewel jullie gaan een nieuwe tekst schrijven op een bestaand nummer, waarbij herkenbare eigenschappen van het origineel overdreven of uitvergroot terug te horen zijn. Onder aan de pagina kun je zowel voorbeelden vinden, als kaders en tips.

Opdracht:

Voor deze opdracht gaan jullie in groepjes van 3 á 4 personen een parodie maken van een bestaand nummer. Het onderwerp moet iets te maken hebben met een actueel iets. Je kan hierbij denken aan de grenzen die sluiten met bepaalde landen, vaccinaties, de tweede Kamerverkiezingen, de zomer die voor de deur staat, het hybride/afstandsonderwijs, de avondklok, je kan het zo gek niet bedenken.

hoe de opdracht uitvoeren

Stap 1: Groepjes maken

  • Ik vertrouw er op dat iedereen zelf groepjes kan maken! Maar zorg er wel voor dat iedereen uit de klas bij een groepje komt! Deze verantwoordelijkheid leg ik bij jullie als klas. Wanneer dit niet lukt...., dan zal ik groepjes moeten gaan maken.

  • De groepjes bestaan uit 3 á 4 personen.

Stap 2: Onderwerp verzinnen

  • Wanneer je samen gaat videobellen, kun je elkaars ideeën en meningen horen. Een mogelijke manier hiervoor, zoals docenten ook met jullie gaan communiceren is via Meet. Één groepslid start hier een videogesprek en nodigt de andere groepsgenoten uit. Ook WhatsApp bellen is goed te doen in groepjes.

  • Ook moet er een lied gekozen worden. Zorg ervoor dat er een karaoke versie van bestaat! (zoek op youtube), het beste is als het gevoel van dit lied (verdrietig, blij, boos enz.) bij jullie onderwerp past. En het leukste is wanneer de originele tekst in de buurt komt van jullie "Titel". Ook kan je de originele titel gebruiken. De voorbeelden zijn (bijna) allemaal in het Engels. Je mag het in het Engels schrijven, maar ervaring leert dat het vele maler simpeler is om in het Nederlands te werken.

Stap 3: Taken verdelen

  • Wanneer jullie gezamenlijk alles hebben gekozen is het tijd om eventueel taken te verdelen. Het leukste is als iedereen helpt met schrijven. Wanneer je een verhaallijn maakt kan je per couplet beschrijven wat er moet gebeuren, zo kan iedereen een eigen couplet/refrein/bridge schrijven. Je maakt 1 google docs bestand aan, waarin jullie gezamenlijk gaan werken.

  • Ook is er iemand nodig die uiteindelijk alles gaat editen en iemand nodig die op de kaders let. Zitten alle gevraagde kaders (zoals verder in de opdracht besproken) in het eindproduct?

Stap 4: Aan de slag

  • Jullie gaan werken in een google doc-bestand. Deze delen jullie binnen je groepje en met mij! Op deze manier kan ik meekijken, jullie helpen waar nodig en zien hoe ver jullie zijn. Hier is een format welke jullie kunnen kopiëren, zodat alles op 1 plek staat en iedereen hetzelfde werkt

  • Wanneer de tekst af is is het de bedoeling dat ieder groepslid een stukje audio opneemt. Dit kan dus het refrein zijn, maar ook een couplet, intro enz.

  • Vervolgens worden deze opnames samengevoegd. Zie DEZE pagina voor een uitleg over een mogelijke manier hoe je dit goed kan doen.

Stap 5: Inleveren

  • Wanneer iedereen tevreden is met het eindresultaat kan je je audiofile inleveren. Dit gaat via Google Classroom.

  • Deadlines:

        • Tekst : NTB

        • Geluidsbestand : NTB

Kaders

  • Jullie parodie is ook echt een parodie geworden

  • Iedereen uit het groepje heeft minimaal 1 stuk tekst geschreven en 1 stuk melodie opgenomen

  • Het gehele nummer wordt voorzien van een nieuwe tekst

  • Geen scheldwoorden

Tips

  • Wanneer je de originele versie vaak luistert/geluisterd hebt, ben je je bewust van het ritme van de tekst. Hierdoor kan het makkelijker worden om je nieuwe tekst te schrijven.

  • Het is handig om de originele tekst erbij te houden. Dit kan bijvoorbeeld inspiratie geven, en het kan duidelijkheid geven of jouw nieuwe tekst past. Klopt het aantal lettergrepen? dan is het vaak te doen. let wel op de klemtonen!