Cover

Deze optie lijkt erg op de parodieopdracht van afgelopen jaar, alleen zal de tekst nu compleet los staan van het origineel. De akkoorden en melodie gebruik je van het origineel, maar je zal zelf een nieuwe tekst schrijven. Dit doe je in een groepje van 3/4 personen. In dit groepje kies je een onderwerp waar je over gaat schrijven. Dit beide geef je door aan je docent. Bij de uitvoering ga je zelf de akkoorden spelen op een instrument, terwijl je je eigen tekst erover heen zingt.

Wat is een cover?

Een cover in de moderne (pop)muziek is een bewerking van een bestaand lied door een andere artiest dan de oorspronkelijke componist/uitvoerder. Eigenlijk lift je mee op het succes van het origineel. Wat ook vaak gebeurt is dat het nummer in een andere muziekstijl uit wordt gevoerd (bijvoorbeeld een reggae-versie van een ballad of een punk-uitvoering van een aria). Dit kan niet alleen een ode aan de auteur zijn, maar ook een parodie of kan zelfs regelrechte kritiek zijn. Daarnaast kan een cover ook een vertaling zijn of een lied met een geheel andere tekst op dezelfde melodie.

Het schrijven van een tekst

Er zijn heel veel manieren om met het schrijven van een lied te beginnen. Zo kan je beginnen met het bedenken van een titel, een onderwerp, een akkoordprogressie of bijvoorbeeld een emotie. Maar om een lied te maken die je leuk, mooi of interressant vind heb je zeker een goede tekst nodig.

Een vaak gebruikte manier om te beginnen is door het bedenken van een titel. Beginnen met een titel kan je nummer gefocust op het onderwerp houden, ideeën suggereren om verder te gaan en het algemene emotionele gevoel bepalen.

Er is geen twijfel over mogelijk dat veel titels al eens in nummers gebruikt zijn. Gelukkig kan een titel kan niet auteursrechtelijk beschermd zijn, waardoor je op deze stap nog geen rechtzaak aan je broek kan krijgen. De uitdaging is om iets te bedenken dat uniek is voor jou in de tekst, een nieuw inzicht, iets origineels om over de titel te zeggen.

Een onderwerp is ook goed om mee te beginnen. Het geeft een algemeen idee van waar je over wilt schrijven. Soms is het een emotionele situatie die je hebt meegemaakt. Of het kan een scène uit een televisieserie of film zijn. Soms komt een idee tot je in een uitbarsting van inspiratie. Hier zijn enkele van de universele thema's die steeds weer voorkomen in liedjes, romans, poëzie en schilderijen.

LIEFDE RELATIES: Verliefd worden, liefdesverdriet, verlangen naar liefde, ziek van liefde, liefde nodig hebben, verliefd zijn.

LEVEN & ZELF: Opgroeien, onafhankelijk worden, rebelleren, feesten, ontdekken wie je bent, obstakels overwinnen, uitdagingen aangaan.

FAMILIE & VRIENDSCHAPPEN: Familiebanden, feesten, conflicten.

SAMENLEVING: Onrecht herstellen, culturele barrières overschrijden, vervreemding, eenheid, oorlog, sociaal protest, religie.

Wanneer je een titel en onderwerp hebt gekozen kan je beginnen met het schetsen van een idee. Dit kan je ookwel als een routekaart zien. Een lied is als een reis. De luisteraar begint op de ene plaats en eindigt op een andere. Ze weten niets als het nummer begint. Wat wil je dat ze aan het einde weten? Wat wil je precies vertellen? in welke volgorde ga je dat doen? Hieronder volgen 3 voorbeelden / ontwikkelingspaden die jij en je luisteraar kunnen afleggen. Volg hierbij de route van het origineel. Dus hoeveel coupletten heeft het? Waar zitten de refreinen? enz.

1. Verse 1: Dit is het probleem.
Chorus: Dit is hoe ik erover denk.
Verse 2: Dit is wat ik eraan probeerde te doen.
Chorus: Dit is hoe ik erover denk.
Bridge: Wat ik hoop dat er zal gebeuren is dit.
Chorus: Dit is hoe ik erover denk.

2. Verse 1: Laat me je vertellen over een persoon die ik ken
Chorus: Zo voelt het om in de buurt van deze persoon te zijn
Verse 2: Dit is wat ze zeiden of deden dat me raakte
Chorus: Zo voelt het om in de buurt van deze persoon te zijn
Bridge: Dit is wat ik waardeer aan deze persoon
Chorus: Zo voelt het om in de buurt van deze persoon te zijn

3. Verse 1: Ik waagde een kans
Chorus: Nu is mijn leven veranderd
Verse 2: Ik heb alles op het spel gezet voor geluk
Chorus: Nu is mijn leven veranderd
Bridge: het was het waard
Chorus: Nu is mijn leven veranderd

Nu dit staat kan je beginnen met het uitwerken van de tekst. Let op! het refrein (Chorus) is telkens hetzelfde. Alle coupleten (verse) hebben een andere tekst, maar gebruiken hetzelfde ritme, dezelfde akkoorden en dezelfde melodieën als andere coupletten. Laat deze coupletten dan ook op elkaar lijken. De bridge daarentegen is iets heel anders dan wat er tot nu toe was geweest, maar leid wel altijd weer naar het originele refrein toe.

Waar het lied aan moet voldoen

  • Je schrijft een nieuwe tekst op het complete nummer

  • Het lied is één geheel (muziek en tekst passen bij elkaar)

  • Iedereen neemt deel aan de uitvoering

  • Je begeleid het nummer zelf op piano en of gitaar (akkoorden)

  • Het lied wordt geen parodie

  • De tekst is vrij zijn van grof taalgebruik

Opdracht in stappen

Stap 1: Lees de gehele bovenstaande tekst door.

Stap 2: Bepaal het onderwerp en een titel

Stap 3: Zoek een nummer welke in de stijl past bij de emotie van jouw onderwerp

Stap 4: Maak een routekaart

Stap 5: Schrijf de tekst

Stap 6: Oefen met je groepje het nummer, pas de tekst aan waar nodig

  • Iedereen neemt deel aan de uitvoering

  • de akkoorden worden door minimaal 1 iemand gespeeld op piano of gitaar.

  • Wellicht is het leuk om ook andere instrumenten toe te voegen. Vraag hierover bij je docent.

Stap 7: Je nummer opnemen en inleveren.

Tips!

  • Maak gebruik van het rijmschema van de originele tekst

  • Tel het aantal lettergrepen, zodat de nieuwe tekst goed op het originele ritme past

  • Gebruik je oren! Je hoort echt wel of iets wel of niet past