Heb je ooit gedroomd van het schrijven van je eigen lied of rap? Dan is dit je kans! In deze opdracht duik je samen met je groepje in de wereld van componeren. Je gaat aan de slag met je woorden en muziek laten samensmelten tot één krachtig geheel, en je krijgt de kans om te experimenteren met kunstmatige intelligentie (AI) om je creativiteit een boost te geven.
Leerdoel: Je maakt in groepsverband een origineel lied of rap componeren door tekst en muziek te integreren, met de optionele ondersteuning van AI-tools. Dit presenteer je live aan de klas.
Waar ga je mee bezig?
Je schrijft een pakkende tekst die raakt.
Je maakt muziek die perfect bij je verhaal past.
Je combineert akkoorden, melodie en ritme tot een volledig eindproduct.
Je werkt samen in een creatief proces.
Groepsgrootte: 4-5 leerlingen
Stap 1: Het Verhaal
Beginnen doe je met het kiezen van een verhaal, een actueel thema (iets uit het nieuws of wat jullie bezighoudt), of een persoonlijke gebeurtenis die jullie willen omzetten in muziek.
Denk goed na over hoe jullie dit verhaal willen vertellen:
Willen jullie de kracht van rijm, ritme en een snelle 'flow' gebruiken, net als in een rapnummer?
Schrijven jullie liever een persoonlijk lied met een pakkend refrein in de stijl van een singer-songwriter?
Of combineren jullie de twee en rappen jullie de coupletten terwijl er een zang refrein is?
Bespreek met je groepje welk gevoel of welke boodschap jullie willen overbrengen met jullie gekozen onderwerp. Het is jullie verhaal, jullie stijl!
Stap 2: De tekst
Nu je een thema en een richting hebt, is het tijd om de tekst te schrijven! Schrijf jullie eigen raptekst of songtekst die past bij jullie gekozen thema en sfeer.
Jullie nummer moet minimaal 2 coupletten en een refrein bevatten.
Let goed op rijm, ritme en beeldspraak. Maak de tekst zo levendig mogelijk!
Rijmen kan op verschillende manieren. Je hebt eindrijm, beginrijm, alliteraties en assonanties. Als je deze samen verwerkt in een tekst krijg je een lekkere flow.
Het is bijvoorbeeld niet nodig om alles perfect te laten rijmen. Zie het voorbeeld hieronder met de dikgedrukte woorden. Ook het gebruik van de woorden hip en clip zorgen hier voor een goede flow. Deze woorden rijmen binnen 1 regel.
Want we werken, huts
Die Cartier heeft geen sterkte, huts
.45 op de hip, volle clip
Doe normaal, ik kan de pret voor je bederven
Denk na over de structuur: heeft jullie liedje duidelijke coupletten, een pakkend refrein en misschien een bridge? Of bouwt jullie rap spanning op met verschillende delen (dus is het 1 doorlopend verhaal)?
Extra uitdaging: Probeer eens een heel onverwacht rijmwoord te vinden, of speel met het aantal lettergrepen per zin om een speciaal ritme te creëren, zoals Eminen goed kan.
Een voorbeeld; k'werd aangesproken door m'n ma gister, want m'n cijfers staan rood op m'n magister.
Stap 3: De Muziek
Welke sfeer moet de muziek hebben om jullie tekst te ondersteunen? Gebruik de akkoorden die je geleerd hebt (uit de akkoordenopdracht) om een passende akkoordprogressie te vinden. Speel met verschillende ritmes die de woorden kracht bijzetten.
Voor een rap: Focus op een strakke, herhalende beat en misschien een korte melodische frase die blijft hangen.
Voor een lied: Zoek naar een melodie die je direct mee kunt zingen, vooral voor het refrein. Zorg dat je niet te veel in herhaling valt.
Extra uitdaging: Experimenteer met melodische lijnen die de tekst 'volgen' of juist een contrasterend gevoel geven. Voeg eens een baslijn toe.
Vrolijke muziek
De muziek heeft een snel tot matig tempo
De muziek heeft een druk ritme (er gebeurt veel)
De muziek klinkt opgewekt en enthousiast
De muziek bevat veel korte noten en lijnen
De muziek heeft een majeur toonsoort
Minder vrolijke muziek
De muziek heeft een matig tot lanzaam tempo
De muziek heeft een rustig ritme (er gebeurt niet zo veel)
De muziek klinkt relaxed en terughoudend
De muziek bevat veel lange noten en lijnen (uitgesmeerd)
De muziek heeft een mineur toonsoort
Stap 4 (Optioneel): AI als Creatieve Partner
In deze stap kun je ervoor kiezen om kunstmatige intelligentie (AI) in te zetten voor jullie muziek. Deze stap is optioneel, maar biedt nieuwe mogelijkheden!
Optie A: AI als Eindpunt (Maximaal Cijfer 6)
Jullie kunnen ervoor kiezen om AI-tool Suno de muziek te laten maken voor jullie tekst.
Ga naar Suno, maak een account aan, en voer jullie tekst in.
Experimenteer met verschillende muziekstijlen en prompts (dat zijn de instructies die je de AI geeft, bijv. "optimistische pop song over vriendschap", of "dreigende rap over onrecht").
De AI-gegenereerde track wordt jullie 'beat' of 'begeleiding'. Jullie rappen of zingen live mee met deze AI-track tijdens de presentatie.
Let op: Als je voor deze optie kiest, is het maximale cijfer een 6. Om deze 6 te halen, moeten jullie tekst én jullie live performance (zang/rap) echt van hoge kwaliteit zijn! De focus ligt dan volledig op jullie eigen vocale prestatie en de kracht van de woorden.
Belangrijk: Noteer de prompts die jullie hebben gebruikt en bewaar de resultaten!
Optie B: AI als Inspiratie (Voor een hoger cijfer)
Jullie kunnen Suno gebruiken als creatieve brainstormpartner om inspiratie op te doen voor jullie eigen compositie.
Ga naar Suno, maak een account aan, en voer jullie tekst in.
Experimenteer met verschillende muziekstijlen en prompts.
Reflecteer: Wat valt jullie op aan wat de AI heeft gemaakt? Welke delen heeft de AI goed opgepikt en wat zouden jullie anders doen? Gebruik deze inzichten om jullie eigen muziek te maken in Stap 5. Dit is de aanbevolen route voor leerlingen die voor een hoger cijfer willen gaan, omdat hierbij jullie eigen compositie centraal staat.
Belangrijk: Noteer de prompts die jullie hebben gebruikt en bewaar de resultaten!
Stap 5: Jouw Eigen Sound
Met de inspiratie van de AI en jullie eigen ideeën is het nu tijd om jullie eigen, korte compositie te maken.
Gebruik de instrumenten die in de klas beschikbaar zijn (keyboard, gitaar, percussie) of digitale tools (zoals BandLab, of een online sequencer).
Focus op de essentie: een passende akkoordprogressie, een duidelijke melodie (als je die hebt) en hoe de tekst klinkt met de muziek erbij.
Onthoud: Componeren is een proces van proberen, aanpassen en verbeteren. Het hoeft niet meteen perfect te zijn!
Extra uitdaging voor de Muziek:
Voeg een bridge (een afwijkend deel), een intro of een outro toe aan jullie nummer.
Maak meerdere muzikale lagen: denk aan een baslijn, een melodie, een ritmeinstrument en de akkoorden die samen klinken.
Verwerk een instrumentaal stukje dat de sfeer van jullie tekst nog sterker maakt.
Stap 6: De Opvoering!
Je presenteert jullie muzikale werk live, op het podium, aan de klas! Bij deze presentatie leg je uit wat jullie verhaal/thema is en welke belangrijke keuzes jullie hebben gemaakt in de tekst en de muziek.
Je maakt groepjes van 4 of 5 leerlingen. Je probeert hierbij te kiezen voor klasgenoten waar je serieus mee kunt samenwerken, ook kun je vooraf al bedenken welke van de drie opties je uit wilt gaan voeren en daar je groepje op baseren.
Als je nog een plaats over hebt betrek je leerlingen die over blijven bij jouw groepje.
Je tekst is vrij van grof taalgebruik, en je houd het altijd respectvol.
Tijdens de uitvoering houd je het werkbestand bij op google classroom.
Deze opdracht wordt beoordeeld op:
Jullie Tekst: Is de tekst origineel, past hij bij het thema en is de structuur duidelijk (minimaal 2 coupletten en een refrein)?
Jullie Muziek: Passen de akkoorden en melodie bij de tekst? Zit er een duidelijk ritme in?
Samenhang: Versterken de tekst en muziek elkaar?
Creativiteit: Hoe origineel is jullie compositie en de uitwerking ervan?
Presentatie: Is de presentatie duidelijk en inspirerend?
Samenwerking: Hoe goed hebben jullie als groep samengewerkt?