Componeren
Producing
Dit keer geen groepsopdracht voor muziek, maar je gaat in je eentje een stukje muziek componeren. Dat betekent dat je het helemaal zelf gaat verzinnen/maken, dus niet een bestaand lied veranderen of coveren. Dit stukje muziek mag een klein stukje lied zijn, dus met gezongen tekst, of instrumentaal. Het gaat er bij de opdracht om, dat je de verticale opbouw van de muziek snapt, en je dus de vier muzikale lagen er in verwerkt.
Deadline:
Leerdoel: De leerling maakt een eigen muzikale compositie (track) aan de hand van ten minste de vier muzikale lagen. Zij/hij maakt hier gebruik van software.
Les 1: Algemeen (iedereen)
Les 2: Midi-instrumenten toevoegen en eigen lijntjes inspelen (gevorderd)
Les 3: Risers en FX (iedereen)
Les 4: Effecten toevoegen (gevorderd)
Les 5: instrumenten live opnemen (gevorderd)
Muzikale lagen
Muziek bestaat uit verschillende lagen. Globaal gezien hebben veel nummers 4 lagen:
1. Melodielaag; de melodielaag is vaak de ‘solo,’ of het stukje dat je in je hoofd houd. Denk bijv. aan de zangpartij of een gitaar- of pianomelodie.
2. Akkoordenlaag; de akkoordenlaag zorgt vaak voor de opvulling. Denk aan een slagje op de gitaar dat steeds doorgaat, of strijkers. Let op!, een akkoord bestaat altijd uit 3 of meer tonen.
3. Baslaag; de baslaag is onmisbaar in een muziekstuk. Deze baslaag wordt als er geen basinstrument (bijvoorbeeld basgitaar of contrabas) in het nummer wordt gebruikt ook vaak meegespeeld op de lage tonen van een ander instrument zoals gitaar of piano.
4. Ritmelaag; deze laag wordt vaak gespeeld door drums of percussie. Niet alle nummers hebben een ritmelaag.
Kijk eens naar dit filmpje waarin ook de vier lagen aanwezig zijn, luister goed naar de opbouw:
Instrument: laag:
Hij begint met een beat ritme
Dan piano + synth akkoorden
Dan bas bas
vervolgens de hoofd zang Melodie
als laatste een koortje (ook akkoorden)
De opdracht:
Je kiest één van de drie onderstaande opties. Lees de opdrachten goed door voordat je begint! Op Google Classroom is een inleverpunt. Veel succes en natuurlijk veel plezier.
Optie 1. Computer - goed te doen
Voor deze opdracht werken we met Bandlab. Dit is een online programma waarmee je makkelijk zelf een nummer kan maken. Ben je echter al bekend met andere programma's als bijvoorbeeld soundation, fl studio of garageband dan mag je die ook gebruiken. Let dan wel op dat je een eigen laptop of ipad mee naar school moet nemen, want deze programma's kunnen niet draaien op de chromebooks.
Maak mimaal vier sporen aan: melodie, akkoorden, bas en ritme
Componeer een toffe track aan de hand van het combineren van bestaande loops
Sla je werk op en lever projectbestand én geluidsbestand (bv .mp3 of .wav) in via het inleverpunt op classroom.
Eisen:
Het stuk moet een op- en afbouw hebben en er is afwisseling te horen.
Het stuk duurt 1 tot 3 minuten.
je moet minimaal een ritme, een bas, een melodie, en een akkoordenlaag hebben.
Tips:
Zorg dat de verschillende loops die je kiest bijvoorbeeld in Soundation, bij elkaar passen. DUS DE BPM EN DE TOONSOORT!
Als je Chrome gebruikt, kun je ook zoeken op toonsoort, bijvoorbeeld Am (a mineur). Je vindt dan automatisch alleen loops in die toonsoort, dus weet je zeker dat ze qua toonhoogte bij elkaar passen!
Op die manier kun je ook zoeken op bpm!
Er zijn veel tutorials te vinden op YouTube of in het programma dat je gebruikt.
Tussentijdse feedback
Tijdens lestijden kan je aan medeleerlingen vragen om feedback op wat jullie tot nu toe hebben gemaakt. Dat kan door het bestand op te slaan als mp3 file en deze bestanden te delen met elkaar.
Het bestand opslaan als .Mp3 noemen we ook wel exporteren. Dit staat links bovenin bij File --> Export, vervolgens kun je kiezen voor .mp3. Dan zal het bestand automatisch worden gedownload.
Optie 2. Computer - gevorderd
Voor deze opdracht werken we met Bandlab. Dit is een online programma waarmee je makkelijk zelf een nummer kan maken. Ben je echter al bekend met andere programma's als bijvoorbeeld soundation, fl studio of garageband dan mag je die ook gebruiken. Let dan wel op dat je een eigen laptop of ipad mee naar school moet nemen, want deze programma's kunnen niet draaien op de chromebooks.
Maak mimaal vier sporen aan: melodie, akkoorden, bas en ritme
Componeer een toffe track door het combineren van bestaande beats en het zelf inspelen/instellen van de instrumenten (bv melodie). Dit kan aan de hand van de keyboards en met midikeyboards.
Sla je werk op en lever projectbestand én geluidsbestand (bv .mp3 of .wav) in via het inleverpunt op classroom.
Eisen:
Het stuk moet een op- en afbouw hebben en er is afwisseling te horen.
Het stuk duurt 1 tot 3 minuten.
je moet minimaal een ritme, een bas, een melodie, en een akkoordenlaag hebben.
Tips:
Gebruik niet te lastige akkoorden, en zorg dat de basnoten bij de akkoorden passen. Een uitleg over akkoorden kan je op deze pagina van jaar 2 vinden.
Ga op zoek naar maximaal 4 akkoorden en blijf deze loopen!
Werk in blokjes van 4 of 8 maten (dit is standaard en zorgt voor regelmatigheid)
Er zijn veel tutorials te vinden op YouTube of in het programma dat je gebruikt.
Tussentijdse feedback
Tijdens lestijden kan je aan medeleerlingen vragen om feedback op wat jullie tot nu toe hebben gemaakt. Dat kan door het bestand op te slaan als mp3 file en deze bestanden te delen met elkaar.
Het bestand opslaan als .Mp3 noemen we ook wel exporteren. Dit staat links bovenin bij File --> Export, vervolgens kun je kiezen voor .mp3. Dan zal het bestand automatisch worden gedownload.
Optie 2. opnemen met Computer - - nog een stapje Moeilijker
Voor deze opdracht werken we met Bandlab. Dit is een online programma waarmee je makkelijk zelf een nummer kan maken. Ben je echter al bekend met andere programma's als bijvoorbeeld soundation, fl studio of garageband dan mag je die ook gebruiken. Let dan wel op dat je een eigen laptop of ipad mee naar school moet nemen, want deze programma's kunnen niet draaien op de chromebooks.
Maak mimaal vier sporen aan: melodie, akkoorden, bas en ritme
Componeer een toffe track door zelf beats, akoorden een baslaag en een melodie in te spelen. Dit kan aan de hand van de keyboards en met midikeyboards, maar ook met de ingebouwdemicrofoon.
Sla je werk op en lever projectbestand én geluidsbestand (bv .mp3 of .wav) in via het inleverpunt op classroom.
Eisen:
Het stuk moet een op- en afbouw hebben en er is afwisseling te horen.
Het stuk duurt 1 tot 3 minuten.
je moet minimaal een ritme, een bas, een melodie, en een akkoordenlaag hebben.
Melodielaag: bijvoorbeeld zang, fluit of het spelen van de melodie op piano of gitaar.
Akkoordenlaag: bijvoorbeeld akkoorden op gitaar of piano, of je kunt drie lange noten tegelijk zingen, dan zing je een akkoord!
Baslaag: bijvoorbeeld basgitaar (op een gitaar kun je ook baspartijen maken of spelen, de laagste 4 snaren zijn hetzelfde als bij een basgitaar,) of linkerhand op de piano, of lage noten zingen.
Ritmelaag: bijvoorbeeld een partij op een drumstel, cajon, bongo’s of body percussion of natuurlijk beatboxen. Ook kun je extra lagen invoegen, waarbij je met voorwerpen die je in huis hebt bv potten en pannen een ritme maakt. Je gaat dus stapelen tot je een complete beat hebt.
Tips:
Gebruik niet te lastige akkoorden, en zorg dat de basnoten bij de akkoorden passen. Een uitleg over akkoorden kan je op deze pagina van jaar 2 vinden.
Gebruik voornamelijk je gehoor om te kijken of alles samen past.
Bandlab kan alles wat je met midi inspeelt zelf recht trekken (vraag je docent)
Ga op zoek naar maximaal 4 akkoorden en blijf deze loopen!
Werk in blokjes van 4 of 8 maten (dit is standaard en zorgt voor regelmatigheid)
Er zijn veel tutorials te vinden op YouTube over het programma dat je gebruikt.
Maak een stukje van een paar maten dat je vaak kunt herhalen. Maakt het dus niet te lastig/te groot. Heel veel popliedjes bestaan bijvoorbeeld maar uit 4 akkoorden die de hele tijd worden herhaald. Maar ook twee verschillende akkoorden kan al genoeg zijn.
Voorbeeld:
Melodie & bas laag: kies uit de noten C, D, E, F, G, A, B
Akkoordenlaag: kies uit de akkoorden C, Dm, F, G, Am (zo zoek je op hoe je de akkoorden speelt: Google – afbeeldingen – typ in: ‘chord + het akkoord dat je wilt leren + guitar of piano’)
Tussentijdse feedback
Tijdens lestijden kan je aan medeleerlingen vragen om feedback op wat jullie tot nu toe hebben gemaakt. Dat kan door het bestand op te slaan als mp3 file en deze bestanden te delen met elkaar.
Het bestand opslaan als .Mp3 noemen we ook wel exporteren. Dit staat links bovenin bij File --> Export, vervolgens kun je kiezen voor .mp3. Dan zal het bestand automatisch worden gedownload.