Parodie
Wat is een parodie
Een parodie of persiflage is een spottende nabootsing van een gedicht, lied, film, toneelstuk, verhaal of andere kunstzinnige uiting. Vaak worden hierbij herkenbare eigenschappen van het origineel overdreven of uitvergroot. - Wikipedia
Oftewel jullie gaan een nieuwe tekst schrijven op een bestaand nummer, waarbij herkenbare eigenschappen van het origineel overdreven of uitvergroot terug te horen zijn. Onder aan de pagina kun je zowel voorbeelden vinden, als kaders en tips.
Leerdoel: De leerling maakt in een groepje een parodie, die wordt opgenomen en en gedeeld of live zal worden opgevoerd. Ook is het mogelijk om een videoclip te maken. Het maken van een tekst zal terugkomen in leerjaar 2.
Beoordeling: De opdracht wordt beoordeeld met een O/V/G. Er zal naast het eindproduct ook worden gekeken naar de werkhouding en inzet tijdens de lessen. Bij een live optreden of het maken van een videoclip krijgen de leerlingen een punt hoger.
Deadline: ntb
Opdracht:
Voor deze opdracht gaan jullie in groepjes van 3 á 4 personen een parodie maken van een bestaand nummer. Het onderwerp is vrij te kiezen. Je kan bijvoorbeeld een carnavalskraker maken, maar je mag het ook hebben over andere dingen. Het lied mag je in het engels of in het nederlands schrijven.
hoe de opdracht uitvoeren
Stap 1: Groepjes maken
Ik vertrouw er op dat iedereen zelf groepjes kan maken! Maar zorg er wel voor dat iedereen uit de klas bij een groepje komt! Deze verantwoordelijkheid leg ik bij jullie als klas. Wanneer dit niet lukt...., dan zal ik groepjes moeten gaan maken.
De groepjes bestaan uit 3 á 4 personen.
Stap 2: Onderwerp verzinnen
Het onderwerp is vrij te kiezen. Je kan bijvoorbeeld een carnavalskraker maken, maar je mag het ook hebben over andere dingen als bijvoorbeeld het schoolleven, tosties, je nieuwe vriendje/vriendinnetje, hoe zwaar het leven soms kan zijn, enz.
Ook moet er een lied gekozen worden. Zorg ervoor dat er een karaoke versie van bestaat! (zoek op youtube), het beste is als het gevoel van dit lied (verdrietig, blij, boos enz.) bij jullie onderwerp past. En het leukste is wanneer de originele tekst in de buurt komt van jullie "Titel". Ook kan je de originele titel gebruiken.
Stap 3: Taken verdelen
Wanneer jullie gezamenlijk alles hebben gekozen is het tijd om eventueel taken te verdelen. Het leukste is als iedereen helpt met schrijven. Wanneer je een verhaallijn maakt kan je per couplet beschrijven wat er moet gebeuren, zo kan iedereen een eigen couplet/refrein/bridge schrijven. Je maakt 1 google docs bestand aan, waarin jullie gezamenlijk gaan werken.
Ook is er iemand nodig die uiteindelijk alles gaat editen en iemand nodig die op de kaders let. Zitten alle gevraagde kaders (zoals verder in de opdracht besproken) in het eindproduct?
Stap 4: Aan de slag
Jullie gaan werken in een google doc-bestand. Deze delen jullie binnen je groepje en als je wilt met mij!
De voorbeelden zijn (bijna) allemaal in het Engels. Je mag het in het Engels schrijven, maar ervaring leert dat het vele maler simpeler is om in het Nederlands te werken.
Wanneer de tekst af is is het de bedoeling dat ieder groepslid deelneemt aan de audio opname.
Voor een extra punt mogen jullie je parodie ook live opvoeren voor de klas.
Stap 5: Inleveren
Wanneer iedereen tevreden is met het eindresultaat kan je je audiofile inleveren. Dit gaat via Google Classroom.
Deadline: ntb
Kaders
Jullie parodie is ook echt een parodie geworden, dus je neemt delen van zinnen/woorden/klanken van het origineel, zie onderstaande voorbeelden.
Iedereen uit het groepje heeft minimaal 1 stuk tekst geschreven en 1 stuk melodie opgenomen
Het gehele nummer wordt voorzien van een nieuwe tekst
Je parodie bevat geen scheldwoorden of ander grof taalgebruik. Houd het ten alle tijden respectvol!
Tips
Wanneer je de originele versie vaak luistert/geluisterd hebt, ben je je bewust van het ritme van de tekst. Hierdoor kan het makkelijker worden om je nieuwe tekst te schrijven.
Het is handig om de originele tekst erbij te houden. Dit kan bijvoorbeeld inspiratie geven, en het kan duidelijkheid geven of jouw nieuwe tekst past. Klopt het aantal lettergrepen? dan is het vaak te doen. let wel op de klemtonen!