Pak je koffers, we gaan op reis! Maar dit is geen gewone vakantie. We gaan op een muzikale wereldreis, waarbij we landen en culturen ontdekken via hun unieke klanken, ritmes en instrumenten.
In deze opdracht worden jullie de reisleiders. In groepjes stellen jullie een muzikale reisgids samen voor een land of regio naar keuze. Vervolgens presenteren jullie deze gids aan de klas, zodat wij allemaal zin krijgen om jullie bestemming muzikaal te bezoeken.
Vorm een groepje van 3-4 personen. Elk groepje kiest een land of regio met een kenmerkende, niet-westerse muziekcultuur (denk aan: Brazilië, India, Ierland, Senegal, Japan, de Andes, het Midden-Oosten, etc.). Overleg je keuze even met de docent om overlap te voorkomen.
Jullie doel is om een boeiende presentatie van maximaal 12 minuten te maken die fungeert als een levende reisgids. De focus ligt op het laten ervaren van de muziek.
Presenteer jullie gids aan de hand van de onderstaande 'hoofdstukken'. Zorg bij elk onderdeel voor sprekende beeld- en geluidsfragmenten.
1. Welkom op Bestemming
Wat is dé kenmerkende muziekstijl van dit gebied? (bv. Samba, Raga, Flamenco, Gamelan).
Laat een kort, representatief muziekfragment horen dat direct de sfeer van de bestemming neerzet.
2. Kenmerken
Beschrijf de opvallende kenmerken van de muziek.
Denk aan:
Ritme: Is het complex, opzwepend, meditatief?
Melodie & Harmonie: Worden er andere toonladders gebruikt? Klinkt het voor ons bekend of juist vreemd?
Zangstijl: Hoe wordt er gezongen?
Maat: wat voor maatsoorten komen er veel voor
3. Instrumentatie
Licht 2-3 typische instrumenten uit die essentieel zijn voor deze muziek, vertel hierbij ook wat hun rol is binnen de stijl.
4. De Rol in de Cultuur
Wat is de functie van deze muziek in de samenleving? Is het dansmuziek voor feesten, ceremoniële muziek voor rituelen, muziek om verhalen te vertellen, of religieuze muziek? Geef een concreet voorbeeld.
5. Fusion
Hoe heeft deze traditionele muziek de moderne (pop)muziek beïnvloed? Zoek een voorbeeld van een hedendaagse artiest (lokaal of internationaal) die elementen van 'jullie' muziek gebruikt. Laat de connectie horen.
6. Workshop (Interactief)
Dit is een verplicht onderdeel! Betrek de klas actief. Leer je medeleerlingen bijvoorbeeld:
Een eenvoudig ritme klappen vanuit jullie stijl.
Een korte melodie zingen.
Een simpele danspas.
Een akkoordenschema herkennen
De stijl herkennen
Instrumentatie van jullie stijl herkennen
Eindproduct & Beoordeling
Een creatieve en informatieve presentatie van maximaal 12 minuten.
Vorm: Vrij! Gebruik Google Slides, PowerPoint, Prezi, concert, enz
Let op de kwaliteit van de gekozen fragmenten en het interactieve 'workshop'-element.
Jullie worden beoordeeld op de inhoudelijke diepgang, de helderheid van de presentatie, en de mate waarin jullie de klas weten te boeien en betrekken.
Goede reis!