Componeren

Buiten is een grote inspiratiebron voor menig kunstenaar en liedjesschrijver. Voor deze opdracht mag je naar buiten toe. Ga even naar het park, ga de binnenstad in, ga naar de film, luister naar wat mensen te zeggen hebben. Alles mag! Het doel is dat je op zoek gaat naar inspiratie waarmee jij een eigen nummer gaat schrijven. 

Opdracht: Je schrijft in een groepje van 3 of 4 leerlingen een eigen nummer. Je schrijft een tekst, bedenkt akkoorden en zal uiteindelijk juillie nummer ten gehore brengen tijdens een lunchpauzeconcert.

Opdacht 1: Inspiratie opdoen
Een goed nummer begint bij inspiratie. Wat beweegt jullie, wat fascineert jullie, welk gevoel krijg je wanneer je door het park loopt, wat valt er op aan de gemoedstoestand van de mensen in de stad? Allerlei onderwerpen waar je een tekst over kan schrijven. Ga met je groepje op pad, luister waar mensen over praten, kijk goed rond, wat zie je? Verwerk je bevindingen in een document.

Opdracht 2: Hook it in!
Terwijl je op pad bent verzin je zo veel mogelijk HOOKS, neem ze op met de voice recorder van je telefoon en schrijf ze ook op. Gebruik het buiten zijn als inspiratie, luister naar de gesprekken die mensen voeren en neem over wat je gaaf vindt, luister naar de geluiden om je heen, wellicht hoor je nog eens wat.

Voorwaarden voor een goede HOOK:

Opdracht 3: Choose your weapon
Ga met je groepje zitten, luister naar de bedachte hooks, bekijk de lijst met teksten, onderwerpen, thema's en alles wat je hebt bedacht nog eens goed. Overleg goed met elkaar en kies er 1 uit. Dit is de start van je lied! 

Wanneer je je Hook en thema hebt kan je een spoorboekje van je nummer gaan maken. Welke reis moet de luisteraar meemaken? Wat ga je vertellen in welk couplet? Waar gaat je refrein over? Wil je een bridge?

Opdracht 4: Make the lyrics
Samen ga je een tekst schrijven welke aansluit bij je spoorboekje. Probeer gebruik te maken van beeldspraak. Dit kan je nummer naar een hoger niveau brengen dan wanneer je alles letterlijk gaat vertellen. "Toen ging ik naar de supermarkt en daar kocht ik een stuk kaas" klinkt bijvoorbeeld minder lekker dan "In de stilte van de winkelgangen, omhuld door de geur van verlangen, greep ik naar een stuk kaas dat schitterde als een lichtstraal in de duisternis, verzekerend dat mijn smaakpapillen zouden dansen op de melodie van zijn smaak." 

Opdracht 5: Laat de muziek spreken
Nu is het tijd om de tekst tot leven te brengen met muziek! Ga samen met je groepje aan de slag om akkoorden en melodieën te bedenken die passen bij de emotie en boodschap van jullie nummer. Experimenteer met verschillende ritmes en harmonieën totdat jullie de perfecte combinatie vinden die de tekst versterkt en de luisteraar meeneemt op jullie muzikale reis.

Opdracht 6: Arrangeren
Wanneer het raamwerk van het lied staan (de tekst en akkoorden) Is het tijd om een arrangement te maken. Wie gaat wat spelen? Haal je mensen van buiten je groepje om een instrument te spelen? Je arrangement bevat minimaal een ritme, een baslijn, een melodielijn en akkoorden. 

Opdracht 7: Repeteren en perfectioneren
Oefen samen met je groepje jullie nummer totdat het helemaal goed zit. Let op de timing, dynamiek en expressie om ervoor te zorgen dat jullie optreden indruk maakt op het publiek. Neem de tijd om te experimenteren en eventueel aanpassingen te maken totdat jullie helemaal tevreden zijn met het resultaat.

Opdracht 8: Optreden!
Laat jullie creatie zien en horen aan de wereld! Dit doen we tijdens een lunchpauzeconcert. Geniet van het moment en wees trots op wat jullie samen hebben bereikt. Wie weet waar deze muzikale reis jullie nog naartoe zal leiden!

 

Je wordt beoordeeld op meerdere punten. Naast het eindproduct zal er ook worden gekeken naar het proces. Zie hiervoor de onderstaande rubric.