Analyse klassiek werk
Je gaat individueel een klassiek stuk analyseren op verschillende niveaus. Zowel op emotioneel niveau als technisch niveau. Ook zal je verbanden gaan leggen tussen deze twee aan de hand van muzikale parameters en ga je het via het beschrijven van kenmerken in de tijd plaatsen.
Luisteren naar muziek is een belangrijk deel van het bestuderen ervan. Je kunt honderd boeken lezen over verschillende soorten muziek, maar als je die soorten muziek niet kunt beluisteren, kun je je er nooit een ‘beeld’ van vormen.
Op de pagina klassieke muziekgeschiedenis vind je een reader van de geschiedenis van de klassieke muziek. Deze periode ga je een klassiek muziekstuk beluisteren en op basis hiervan een ‘luisterbeeld’ maken, oftewel een verslag van wat je hebt gehoord.
De opdracht:
Zoek een klassiek muziekstuk dat je aanspreekt. Je kan online veel vinden, maar je kan ook om je heen vragen wat andere personen mooie stukken vinden. Voor de bladmuziek kun je online zoeken op www.imslp.org
De lengte van het stuk doet er niet zoveel toe, het gaat erom dat je het muziekstuk heel goed beluistert en dat je er zoveel mogelijk uithaalt. Dit betekent dat je bij een groot werk (opera, oratorium, symfonie) meer op de grote lijnen gaat focussen en bij een kort werk (lied, ouverture, sonate, etc) meer op details.
INHOUD van je verslag
Titel: Wat is de titel van het muziekstuk?
Sfeer: bijvoorbeeld groots, ernstig, treurig, vrolijk, somber, speels, ingetogen, etc.
Andere inhouden: wordt er tekst, beeld, dans bij de muziek uitgevoerd?
Abstractie: vertelt de muziek een verhaal of is het een abstract stuk?
VORM
Tempo: Is de muziek langzaam of snel? Wisselt het tempo?
Melodie: Hoe is de melodie? Vloeiend, springerig, hoog, laag …
Klankkleur: Hoe is de klankkleur? Welke instrumenten worden er gebruikt?
Klanksterkte: Wordt er hard of zacht gespeeld? Zijn er accenten in de muziek? Zijn er veel dynamiek verschillen?
Theatrale middelen: Wordt er gebruik gemaakt van theatrale aankleding, decor, belichting, dans, drama etc?
Verloop: Hoe is de opbouw van het muziekstuk: motief, herhaling, variatie, contrast, ontwikkeling?
Samenstelling: Is het muziekstuk één- of meerstemmig? Is er een hoofdstem en een tegenstem? Wat is de begeleiding?
FUNCTIE
Betekenis: Wat heeft de componist of opdrachtgever met dit muziekstuk willen bereiken? Is er een duidelijke boodschap? Hoe brengt hij dit aan het voetlicht?
Doel: Waarom is dit muziekstuk gemaakt? Om te amuseren, om een boodschap uit te dragen, om een verhaal te vertellen, om een andere reden? Hoe is de relatie tussen deze reden en de muziek zelf? Is de muziek geschikt voor het beoogde doen.
JE EIGEN MENING
Mening: Beschrijf wat je vond van het stuk na het een aantal keren te hebben beluisterd.
Het is de bedoeling dat je een zo vloeiend mogelijk stuk schrijft. Het is uiteraard geen schrijfopdracht, maar het is ook geen vragenlijst. Gebruik bovenstaande luisterwijzer als leidraad en als checklist. Als er nog meer dingen opvallen die je wilt benoemen dan is dat uiteraard een mooie toevoeging. Het gaat erom dat je zoveel mogelijk beschrijft wat je hoort.
Aantal woorden: er is geen minimum of maximum. Het is aan jezelf hoeveel woorden je nodig hebt voor een beschrijving. Ga ongeveer uit van 1 a4tje. Meer woorden is niet per se beter of slechter, minder woorden ook niet.
Tip: Begin op tijd aan deze opdracht. De ervaring leert dat starten op de dag van de inleverdatum niet op tijd genoeg is om een goede analyse te maken. Als je het muziekstuk gedurende een paar weken regelmatig beluistert zul je zien dat er op den duur meer dingen gaan opvallen die je kunt gebruiken in je werkstuk.
Bij vragen kun je altijd bij je docent terecht, per mail of in de les.
Je opdracht lever je in via het inleverpunt op classroom.