Jullie kennen allemaal de 'Spotify Wrapped' aan het eind van het jaar. Maar wat als je zo'n 'Wrapped' zou maken voor een heel decennium? Net als in leerjaar vier ga je een presentatie voorbereiden. In deze opdracht worden jullie de muziekexperts van een specifiek tijdperk. In groepjes onderzoeken jullie de sound, de sfeer en de sterren van een decennium en presenteren jullie je eigen 'Decade Wrapped' aan de klas.
Je associeert popmuziek misschien met die gepolijste, bubblegum-sound, maar het is eigenlijk een combinatie van genres en invloeden die op een bepaald moment populair zijn. Deze worden vervolgens gepresenteerd in een toegankelijke, makkelijk verteerbare popvorm en liedstructuur die door een groot deel van het publiek wordt gewaardeerd.
Popmuziek evolueert voortdurend, bouwt voort op en vermengt invloeden uit verschillende tijdperken, terwijl het ook de sociale en politieke situatie weerspiegelt. met deze opdracht proberen we een tijdlijn van de popmuziekgeschiedenis in het Westen te maken, inclusief enkele belangrijke veranderingen.
Midden tot eind 19e eeuw kwamen veel huishoudens bijeen rond de piano's in hun huizen en genoten van muziek die familieleden speelden. Hier kunnen we de oorsprong van popmuziek zoals we die kennen traceren. Om aan de vraag naar bladmuziek te voldoen, werd de uitgeversindustrie opgericht. Zij zochten naar populaire artiesten en drukten hun muziek om te verkopen, zodat andere muzikanten deze konden uitvoeren. In het begin van de 20e eeuw, toen de fonograaf werd geïntroduceerd, evolueerde dit naar het luisteren naar opgenomen uitvoeringen, waarmee de fysieke verkoop van muziek van start ging.
Vorm een groepje van 3-4 personen. Elk groepje krijgt een decennium toegewezen (van de jaren '20 tot en met de '10s). Jullie doel is om een boeiende presentatie van maximaal 10 minuten te maken die antwoord geeft op de onderstaande onderzoeksvragen. Het doel is niet om alles te vertellen, maar om de klas de sfeer van jullie decennium te laten voelen.
Presenteer jullie bevindingen alsof het de statistieken van jullie decennium zijn. Zorg dat je voor elk punt muziek- of beeldfragmenten hebt om je verhaal te ondersteunen.
1. De #1 Artiest(en) & hit van het decennium
Wie was de meest invloedrijke of bestverkochte artiest? En wat was dé allesbepalende hit?
Onderbouw je keuze kort (bijv. met hitlijst-info) en laat een fragment van het nummer horen.
2. Het dominante genre
Welk muziekgenre was ‘hot’ in jullie decennium? (Denk aan: Disco, Punk, Grunge, House, R&B, etc.)
Beschrijf kort en krachtig de kenmerken van dit genre:
Instrumenten: Welke instrumenten stonden centraal? (bv. synthesizers, gierende gitaren, een saxofoon, een drumcomputer?)
Muzikale kenmerken: Wat valt op aan het tempo, de zangstijl, het ritme, enz?
Waar ontstond het?
Vanuit waar ontstond het?
3. De Tijdsgeest
Kijk naar belangrijke maatschappelijke gebeurtenisen of trends uit jullie decennium (bv. de Koude Oorlog, de opkomst van het internet, een economische crisis).
Hoe hoor of zie je dit terug in de muziek? (bv. in de songteksten, de boze/blije klank, de videoclips).
4. De Stijl
Hoe zagen de artiesten en hun fans eruit? Beschrijf de mode die bij de muziek hoorde. Laat dit zien met afbeeldingen van albumhoezen, artiesten of videoclips.
5. Throwback Alert: De Legacy
De cirkel is rond! Welke artiest of hit van nu is duidelijk geïnspireerd door de muziek uit jullie decennium?
Laat een kort stukje van het 'oude' nummer horen, gevolgd door het 'nieuwe' nummer om de connectie te bewijzen.
Eindproduct & Beoordeling
Een creatieve en gestructureerde presentatie van maximaal 10 minuten.
De vorm is vrij. Gebruik bijvoorbeeld Google Slides, PowerPoint, Prezi, of maak zelfs een korte video, live optreden, enz
Let op het gebruik van goed gekozen audio- en beeldfragmenten.
Jullie worden beoordeeld op de inhoud (zijn alle onderzoekspunten behandeld?) en de manier van presenteren (is het boeiend en duidelijk?).