De tweede opdracht van het jaar ga je in groepjes aan de slag met het componeren en het schrijven van een lied. Je mag hier kiezen uit 3 verschillende opdrachten of hier zelf een combinatie van maken. Allen hebben ze te maken met tekst en het gebruik van akkoorden. Bij de meeste moet je ze zelf schrijven, maar je kan bijvoorbeeld ook inspiratie halen uit al bestaande gedichten/verhalen. Bij deze opdracht kan je de akkoorden gebruiken die je hebt geleerd in de opdracht akkoorden!
Leerdoel: De leerlingen maken in een groepje een kort eigen lied. Ze zijn hier bezig met zowel tekst als melodie en akkoorden. Het eindresultaat zal worden gepresenteerd en beoordeeld met een O/V/G.
Je maakt groepjes van 4 of 5 leerlingen. Je probeert hierbij te kiezen voor klasgenoten waar je serieus mee kunt samenwerken, ook kun je vooraf al bedenken welke van de drie opties je uit wilt gaan voeren en daar je groepje op baseren.
Als je nog een plaats over hebt betrek je leerlingen die over blijven bij jouw groepje.
Je kiest 1 van de drie opties, al kan er ook overlap in zitten tussen bijvoorbeeld optie 1 en 3, 1 en 2, 2 en 3.
Je wordt met voor deze opdracht weer beoordeeld met een rubric, welke hieronder toegevoegd is. Deze vul je zelfstandig in. Naast het proces (maakproces) zal je ook beoordeeld worden op het eindproduct. Hier wordt gelet op dingen als de presentatie, de tekst, hoe het tot stand is gekomen, de opmaak (hoe het ingeleverde product eruit ziet) enz. De opdracht zal beoordeeld worden met een O/V/G.