Als laatste opdracht voor muziek ga je zelf een opdracht kiezen. Er zijn 5 keuzemogelijkheden welke hieronder zijn beschreven. Wat wil jij nou nog leren? en hoe ga je dat bereiken? In de rest van de lessen werk je dus naar je eigen doel toe. Let op! bedenk je hoeveel tijd je nog hebt. Wat kun je in de resterende lessen nog bereiken? Heb je zelf een idee? dan mag dat zeker ook! Laat het wel de eerste les nog weten aan je docent zodat je snel aan de slag kan.
Leerdoel: De leerling verdiept zich in een eigen te kiezen muzikaal ondewerp.
Je kiest een lied die je in zijn geheel met een band gaat uitvoeren. Dus met zang! Let op dat het niet een te moeilijk nummer is. Makkelijke nummers zijn liedjes met weinig akkoorden. Als je op internet zoekt naar "list of 4 chord songs" komt er een hele lijst met goed speelbare mogelijkheden uit rollen.
Het repeteren van het lied is je eigen verantwoordelijkheid. Zoek op internet naar tips, en vraag je klasgenoten of het internet om hulp. Gebruik ook zeker de skills die je hebt opgedaan in eerdere opdrachten.
Aan het eind van de periode zal je het nummer live opvoeren voor de klas
Videoclip maken bij eigen lied opdracht componeren.
Bij deze opdracht ga je zelf een tekst schrijven op een bestaand nummer. Deze neem je op waarna je hem gaat voorzien van een een videoclip. Als eerst kies je een onderwerp waar je over wilt schrijven. dit kan vanalles zijn. Voorgaande jaren waren er onderwerpen als liefde, pesten, tosti's, je kan het zo gek niet bedenken. Vervolgens kies je een karaokeversie van een lied waarvan de sfeer bij het onderwerp past. Gebruik dus geen vrolijk lied als je over liefdesverdriet gaat zingen.
Een andere mogelijkheid is om een parodie te maken op een bestaand nummer. Hierbij pak je een bestaand lied en laat je je inspireren door de originele tekst van het refrein. Zoek een op YouTube naar parodieën voor inspiratie.
Bij het maken van de videoclip is een screenplay aan te raden. In het lied en in de clip moet een verhaal/opbouw zitten. Maak van tevoren dus een plan. Hierbij kun je de tijden zetten van de opname. Hoe lang moet een scene duren voordat ik naar het volgende ga? Wanneer dit gebeurd is kan je de videoclip gaan schieten en monteren. In de laatste les laat je de videoclip zien aan de rest van de klas.
Maak je eigen radioprogramma
Bepaal de doelgroep (voor wie is jouw programma bedoeld?)
Zoek nummers welke bij die doelgroep passen
Neem op en mix
Eindproduct
Bevat een eigen gemaakte jingle
Bevat minimaal 5 nummers (1 minuut per nummer is genoeg) én minimaal 1 zelf gemaakt/opgenomen is, dit mag bijvoorbeeld ook de producingsopdracht van afgelopen jaar zijn of een andere opdracht van muziek
Is tussen de 15 en 20 minuten lang
Bevat een kort radiospelletje
Heb je nou niet zo veel met het maken van muziek? Dan is deze onderzoeksopdracht misschien wat voor jou. Het doel van de opdracht is om zoveel mogelijk over één stijl/genre te weten te komen en dit op een creatieve manier aan de klas te presenteren in de vorm van een tv-programma.
Je maakt een goede taakverdeling: zorg ervoor dat ieder groepslid een evenwichtig aandeel in de voorbereiding en het programma zelf heeft! Taken kunnen zijn: script, locaties, aankleding/attributen, monteren, filmen, muziek, enz.
Jullie programma moet deze elementen bevatten:
Ontstaansgeschiedenis van de stijl
Beroemde en/of toonaangevende muzikanten
Minstens 3 belangrijke liedjes laten horen (1 minuut afspelen is OK)
Muzikale kenmerken over:
Ritme
Melodie
Vorm
Instrumenten
Een duidelijk begin en eind van het programma
Een eigen jingle of openingstune wordt zeer gewaardeerd
Duur: ca. 10 minuten
Je kunt zelf natuurlijk nog iets toevoegen om het een spetterende uitzending te maken. Het moet leerzaam maar ook leuk zijn! Dat kan bijvoorbeeld zijn: een deskundige in de studio, een quiz, iemand die het programma belt met een vraag of verhaal, een reporter op locatie… Het kan Klokhuis-achtig of als een journaal zijn. Creatiever = beter!
Het is lastig om een film voor te stellen zonder enige muziek, wat is ‘The Lion King’ zonder ‘Hakuna Matata’? en hoe kun je een horrorfilm een horrorfilm noemen zonder enige schrikeffecten of enge geluiden?
Bij deze opdracht kruipen jullie in de huid van een filmmuziek componist. Samen met je groepje kies je een scène uit van een film waar je graag de muziek voor zou willen (her)schrijven. Dit kan je favoriete film zijn maar bijvoorbeeld ook een scène waarbij je denkt goed passende muziek voor te kunnen schijven. Deze scène duurt minimaal 2 en maximaal 5 minuten.
Je kiest samen met je groepje de scène uit, je mag hiervoor Youtube gebruiken om inspiratie op te doen. Als je hier niet uitkomt vraag je hulp bij de docent. (Tip: Bekijk de scène die je wilt gaan kiezen zonder geluid).
Voordat je aan de slag kunt gaan met je groepje moet de gekozen filmscène goedgekeurd worden door de docent.
Je verdeelt binnen je groepje de instrumenten die je wilt gebruiken
Per groepje mogen er meer van hetzelfde instrument gebruikt worden, zolang ze maar een andere partij spelen en een andere sound produceren.
Er moeten binnen elk groepje wel minstens 4 verschillende instrumenten gebruikt worden.
Kies een programma om een track mee te maken (soundation, soundtrap, fl studio, garageband)
Maak vier sporen aan: melodie, akkoorden, bas en ritme
Componeer een toffe track
Sla je werk op en lever projectbestand én geluidsbestand (bv .mp3 of .wav) in inleverpunt.
Eisen:
Het stuk moet een op- en afbouw hebben en er is afwisseling te horen.
Het stuk duurt 1 tot 3 minuten.
je moet minimaal een ritme, een bas, een melodie, en een akkoordenlaag hebben.
Tips:
Zorg dat de verschillende loops die je kiest bijvoorbeeld in Soundation, bij elkaar passen. DUS DE BPM EN DE TOONSOORT!
Als je Chrome gebruikt, kun je in Soundation zoeken op toonsoort, bijvoorbeeld Am (a mineur). Je vindt dan automatisch alleen loops in die toonsoort, dus weet je zeker dat ze qua toonhoogte bij elkaar passen!
Op die manier kun je ook zoeken op bpm!
Er zijn veel tutorials te vinden op YouTube of in het programma dat je gebruikt.
Tussentijdse feedback
Tijdens lestijden kan ik feedback geven op wat jullie tot nu toe hebben gemaakt. Dat kan door het bestand op te slaan als mp3 file, waarna je deze met mij deelt via Google Chats.
Het bestand opslaan als .Mp3 noemen we ook wel exporteren. Dit staat links bovenin bij File --> Export, vervolgens kun je kiezen voor .mp3. Dan zal het bestand automatisch worden gedownload.
Houd je van theater en acteren? Dan past deze opdracht wellicht bij jou. Je maakt een eigen minimusical van maximaal 5 minuten. Als inspiratie ga je op zoek naar een kort verhaal met een moraal. Bijvoorbeeld het verhaal over de haas en de schildpad. Vervolgens maak je een script en werk je ideeën uit.
Een musical bestaat uit theater en muziek. Voor het muziekgedeelte gebruik je bestaande karaoke nummers, welke je zelf op maat moet knippen. bijvoorbeeld alleen een refrein, of een een couplet en een refrein. De sfeer moet passen bij het onderdeel van de musical. Het eindresultaat presenteer je aan het eind van de periode.